Circusdans, muziektheaterarchitectuur en wereldse mime. Piet, Timo en Elias. Het zijn de namen van de 3 nieuwe, volstrekt originele makers die vanaf dit voorjaar vol enthousiasme starten met een driejarig PLAN-traject.
Tijdens het PLAN-traject verdiept Piet zijn interdisciplinaire, choreografische handtekening. Het doel is nooit rechtstreeks de samensmelting van disciplines, maar juist de vertelkracht die uit deze interactie voortkomt. Hij onderzoekt de komende jaren de draagkracht van het lichaam: hoe transformeren de meest perfecte lijven? Hij wil tijdens het PLAN-traject meer leren delen in verschillende vormen om zo niet alleen connectie te zoeken binnen zijn werk, maar ook met het publiek. Piet Van Dycke: “Dat is wat ik het interessante aan circus vind: wat als het mislukt, wat als je risico neemt? Het wordt pas interessant als de jongleerbal valt. Ik vind het belangrijk om tot dat nulpunt te komen, om te beseffen dat we allemaal ‘maar mensen’ zijn. Hoe kan ik het ‘excelleren’ van circus toepassen op een menselijke manier? Circus gaat niet over het bereiken van het onmogelijke, maar om het onmogelijke uit te dagen. De zoektocht naar de limieten van evenwicht, zwaartekracht, balans, tijd en uithoudingsvermogen creëert voor mij een unieke dans.”
'Ik denk dat deze voorstelling een aanmoediging kan zijn voor oudere mensen die misschien het gevoel hebben dat hun leven voorbij is.'
Rollen, salto's, tilwerk, stappen, handstand, omhoog en naar beneden... GLORIOUS BODIES speelde voor het Wetterse publiek. Welke indruk dat naliet bij de toeschouwers, hoor je in deze Biechtstoelvideo van De Zendelingen.
Voor de jury is EXIT de spannendste circusvoorstelling die vorig seizoen in Vlaanderen te zien was. Dat ze ook bij het brede publiek uitgroeide tot een ware hit, is niet moeilijk te begrijpen: naarmate het tempo en de muziek de hoogte ingaat, kruip je steeds meer op het puntje van je stoel. Verwondering regeert, maar nooit wordt ze vrijblijvend. Dit werk maakt ons oprecht benieuwd naar wat Van Dycke als ‘up and coming’ circusmaker nog meer in zijn mars heeft.
Op een zonnige namiddag komen acrobaat-docent Aurelia Brailowsky, danser-acrobaat Det Rijven, choreograaf Janni van Goor en jongleur Sander De Cuyper samen in de binnentuin van Limerick om het te hebben over een gevoelig onderwerp: ouder worden.
Lees het volledige artikel van Mahlu Mertens in Circusmagazine #75 (juni 2023).
Choreograaf Piet Van Dycke heeft lak aan hokjes. Met zijn vernieuwende mix van dans, circus en acrobatie hebben België en Nederland er een publiekslieveling bij. ‘Trucjes interesseren me niet, wel de weg ernaartoe.’
Interview in De Standaard, door Charlotte De Somviele.
‘EXIT’ ging tijdens het Krokusfestival in Hasselt in première. Dat leverde meteen enkele lovende recensies op.
Op het Krokusfestival in Hasselt heeft een kinderjury gestemd op zijn favoriete theatervoorstelling. EXIT werd gekozen als winnaar.
Het Oerol-festival is na twee afgelaste edities zijn aantrekkingskracht nog niet kwijt. Ook dit jaar toont het Nederlandse Waddeneiland zich van zijn knapste kant, met locatietheater in duinen, bossen en schuren (en schaapjes naast het speelvlak). We gingen op 10 juni met de locatieversie van EXIT in première op dit prachtige festival.
Voor de 23e editie van DansClick - een landelijke theatertour voor aanstormend dans/bewegingstalent - werd Piet Van Dycke geïnterviewd door Hasan Gök. De portretvideo werd gemaakt door Conni Trommlitz en werd na de voorstelling op het grote scherm vertoond.
We zetten het jaar goed in. We waren begin januari in residentie bij Cirklabo, in de iconische Predikherenkerk.
Piet Van Dycke wint de BNG Bank dansprijs 2021 en zal volgend najaar in Nederland te zien zijn tijdens de DansClick23 - tournee. De prijs voor opvallend choreografietalent werd op 25 juni uitgereikt in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen tijdens het schrit_tmacher festival.
"Danshuis" is een programma over dans waar in iedere aflevering één danshuis centraal staat. Tijdens de verschillende lockdowns zijn deze danshuizen de enige plek waar dansers en makers nog kunnen werken en samenkomen. Hadassah De Boer ontmoet de makers die ondanks de lockdown doorgaan met het creëren van nieuw werk. In aflevering 4 staat Club Soda centraal.