Circumstances is het circus- en dansgezelschap onder artistieke leiding van Piet Van Dycke. Circumstances ontwikkelt, produceert en verspreidt woordeloze, impactvolle circus- en dansvoorstellingen, waarbij Piet als choreograaf te werk gaat met circusperformers. Er wordt altijd in/voor/met andere Circumstances (omstandigheden) gecreëerd: locatie- en/of theatervoorstellingen vanuit verschillende circusdisciplines, met kinderen/jongeren/ouderen, voor verschillende doelgroepen.
"Circus gaat niet over het bereiken van het onmogelijke, maar om het onmogelijke uit te dagen. De zoektocht naar de limieten van evenwicht, zwaartekracht, balans, tijd en uithoudingsvermogen creëert een unieke dans." - Piet Van Dycke
Circumstances bestaat per productie uit een gevarieerd artistiek team van kunstenaars, elk gespecialiseerd in hun eigen vakgebied. Ontmoeting, uitwisseling en dialoog zijn enkele kernwaardes binnen het creatieproces. Het artistiek team creëert samen de voorstelling, iedere schakel is belangrijk. Piet Van Dycke initieert, begeleidt en choreografeert het bewegingsmateriaal. Onze focus ligt op de dynamiek, de humor en onze gemeenschappelijkheid als mens met het lichaam als drijfveer. Er wordt gecreëerd vanuit opdrachten, improvisatie en bewegingsonderzoek.
De ambitie van Circumstances is circus en dans dichter bij een breed en gevarieerd/divers publiek te brengen. Ruth Bresseleers van theaterbureau Thassos verzorgt de tourneeplanning en promotionele ondersteuning in Vlaanderen. BURO PIKET draagt bij aan de internationale verkoop (Nederland en daarbuiten).
Circumstances vzw werd 1 december 2021 opgericht door Piet, met als actief bestuur Jonas Van Soom (coördinator Cirklabo), Evelien Alles (zakelijk leidster Theater FroeFroe), Maaike Vanderhaegen (programmator CC Het Gasthuis) en Jonas Vermeulen (theatermaker). Circumstances zou niet bestaan zonder de ondersteuning van onze partners: PLAN Brabant, Festival Circolo, DansBrabant, Cirklabo, Miramiro, circuswerkplaats Dommelhof, PERPLX, HET LAB Hasselt en Circ'uit.
Met de locatievoorstelling ON POINT (2021) werden de eerste stappen in het circusveld gezet. Het werk werd meer dan 60x gepresenteerd in Vlaanderen en Nederland, op o.a. Cirkl, Plein de cirque, Festival Circolo, Krokusfestival, maar ook op enkele spraakmakende internationale festivals zoals het New Circus Festival in Litouwen. ON POINT won de BNG Bank Dansprijs 2021.
Begin maart 2021 werd Piet gekozen als PLAN-maker (2021-2024). PLAN is een ontwikkelingsplatform uit Noord-Brabant, Nederland. Veelbelovende talenten krijgen ondersteuning bij de ontwikkeling van hun cultureel ondernemerschap, de opbouw van publiek en de zichtbaarheid van hun werk. Piet wilt met dit PLAN-traject de brug slaan tussen zijn Nederlands en Vlaams netwerk. Binnen het meerjarig PLAN-traject wordt transformatie onderzocht aan de hand van twee creaties. Enerzijds de transformatie van de ruimte: EXIT (2022), een installatievoorstelling waar beweging, partner-acrobatie en balansbord samenvloeien. Anderzijds de transformatie van het lichaam: GLORIOUS BODIES (2023), een voorstelling over de kracht van het ouder wordend lichaam.
Piet Van Dycke studeerde in 2018 af als choreograaf aan de FHK te Tilburg. Ondanks de intense focus op dans tijdens zijn opleiding, blijft zijn circusverleden onlosmakelijk met zijn makerschap verbonden. Niet alleen zijn toewijding en discipline, maar ook zijn choreografische handtekening vinden hun oorsprong in zijn vroegere training als acrobaat bij circusatelier Salto in Tienen. Zo is zijn bewegingstaal doordrenkt met snel, acrobatisch partnerwerk en zijn de choreografieën steeds helder en mathematisch opgebouwd. Piet werkt sinds 2018 als dans- en circusmaker, regisseur, performer, coach en docent
"Ik vind het fantastisch om in het dagelijks leven te kijken hoe mensen dezelfde handelingen uitvoeren: de overeenkomsten, de kleine details, onze gedragingen, de menselijke competitie, het ‘heb je gezien dat’, de blikken, dat vind ik super interessant. Dat is heel moeilijk om op scène te zetten, maar het is misschien het herkenbare of de toegankelijkheid waar ik naar streef: het is gebaseerd op ons allemaal. De kleinmenselijke kant als motor en inspiratie van het maakproces.
In mijn werk gaat het daarom ook nooit om één lichaam, het gaat om het samen bewegen. Kenmerkend voor mijn werk is de samensmelting van dans en circus. Mijn doel is nooit rechtstreeks de samensmelting van disciplines, maar juist de vertelkracht die uit deze interactie voortkomt. Ik structureer vrij mathematisch als ik zoek naar de choreografie. De tweede stap is daar de vrijheid in zoeken, de levendigheid. Het perfect beheersen van een voorstellingsstructuur is niet boeiend. Dat is wat ik net het interessante aan circus vind: wat als het mislukt, wat als je risico neemt? Het wordt pas interessant als de jongleerbal valt. Ik vind het belangrijk om tot dat nulpunt te komen, om te beseffen dat we allemaal ‘maar mensen’ zijn."
Ook in zijn nieuwste productie weet choreograaf/danser Piet Van Dycke dans en acrobatie mooi te vermengen. De ene scène volgt associatief op de andere, de ene keer lekker klungelig, de andere keer spitsvondig, steeds guitig rebels en fris tegendraads. Er zit veel schwung in de strakke dans en acrobatie. Het blijft spannend. En grappig.
Maar typisch Van Dycke is het naast en door elkaar gebruiken van circusidioom, spel en dans. Die frisse puntigheid zet de ruimte, objecten en lichamen in een licht absurdistisch licht. Opnieuw weet Van Dycke met dit trio een humorvol en telkens verrassend geheel te smeden.
Piet kan zijn verbeelding en het leven naar zijn hand zetten om daar vervolgens anderen deelgenoot van te maken. Hij heeft een duidelijk eigen choreografisch handschrift: eigentijds, zorgvuldig, doordacht en mathematisch van vorm. Maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. Piet weet hierdoor zijn publiek een entree te verschaffen om de abstractie van een kunstvorm als dans associatief en persoonlijk te ervaren.
Piet heeft wat men in het Frans zegt ‘un certain je ne sais quoi’. Een niet grijpbare maar wel voelbare rusteloze creatie energie die niet af te remmen valt en die een creatieve noodzaak voelt om zich uit te drukken. Zijn choreografisch werk kenmerkt zich in het onderzoeken en op zoek gaan naar de menselijke conditie. Hij weet op het podium een wereld te scheppen die uitdaagt, ironiserend werkt, die provoceert maar ook raakt en tot nadenken stemt. Die vol associatieve ruimte is en die ons als toeschouwer regelmatig op een verkeerde been plaatst.
De adembenemende voorstelling blaast je omver. Het is een combinatie van dans en circus, met vier eenlingen die, na aanvankelijke weerstand, elkaar nodig hebben om balans in hun leven te vinden. Het is ongelofelijk hoe de vier jonge mannen al die loop- en bewegingspatronen uitvoeren, telkens net omzeilend of juist expres het tegendeel. En hoe ze steeds net op tijd weg zijn om die omklappende wand niet tegen hun hoofd te krijgen. Blatende schapen en een van ontlading juichend publiek bij EXIT van de Belgische choreograaf Piet Van Dycke en zijn Circumstances.
Het stuk bouwt slim op naar een adembenemende apotheose (…) de performers hijsen zich de lucht in, glijden van de muur en zoeken met z’n vieren een balans die ze uiteindelijk ook vinden. Indrukwekkend (…) dé sensatie van het weekend.
Vijf sterren voor ‘GLORIOUS BODIES’, dat de liefhebber van klassiek én modern circus eindeloos weet te boeien. Of artiesten op leeftijd er nog wel toe doen? De pure uitvoering, het intense samenspel en de acrobatische beheersing zorgen ervoor dat de twijfel over het antwoord op die vraag totaal overbodig is.
Ook in zijn nieuwste productie weet choreograaf/danser Piet Van Dycke dans en acrobatie mooi te vermengen. De ene scène volgt associatief op de andere, de ene keer lekker klungelig, de andere keer spitsvondig, steeds guitig rebels en fris tegendraads. Er zit veel schwung in de strakke dans en acrobatie. Het blijft spannend. En grappig.
Maar typisch Van Dycke is het naast en door elkaar gebruiken van circusidioom, spel en dans. Die frisse puntigheid zet de ruimte, objecten en lichamen in een licht absurdistisch licht. Opnieuw weet Van Dycke met dit trio een humorvol en telkens verrassend geheel te smeden.
Piet kan zijn verbeelding en het leven naar zijn hand zetten om daar vervolgens anderen deelgenoot van te maken. Hij heeft een duidelijk eigen choreografisch handschrift: eigentijds, zorgvuldig, doordacht en mathematisch van vorm. Maar geplaatst in een context met voor iedereen herkenbare elementen. Piet weet hierdoor zijn publiek een entree te verschaffen om de abstractie van een kunstvorm als dans associatief en persoonlijk te ervaren.
Piet heeft wat men in het Frans zegt ‘un certain je ne sais quoi’. Een niet grijpbare maar wel voelbare rusteloze creatie energie die niet af te remmen valt en die een creatieve noodzaak voelt om zich uit te drukken. Zijn choreografisch werk kenmerkt zich in het onderzoeken en op zoek gaan naar de menselijke conditie. Hij weet op het podium een wereld te scheppen die uitdaagt, ironiserend werkt, die provoceert maar ook raakt en tot nadenken stemt. Die vol associatieve ruimte is en die ons als toeschouwer regelmatig op een verkeerde been plaatst.
De adembenemende voorstelling blaast je omver. Het is een combinatie van dans en circus, met vier eenlingen die, na aanvankelijke weerstand, elkaar nodig hebben om balans in hun leven te vinden. Het is ongelofelijk hoe de vier jonge mannen al die loop- en bewegingspatronen uitvoeren, telkens net omzeilend of juist expres het tegendeel. En hoe ze steeds net op tijd weg zijn om die omklappende wand niet tegen hun hoofd te krijgen. Blatende schapen en een van ontlading juichend publiek bij EXIT van de Belgische choreograaf Piet Van Dycke en zijn Circumstances.
Het stuk bouwt slim op naar een adembenemende apotheose (…) de performers hijsen zich de lucht in, glijden van de muur en zoeken met z’n vieren een balans die ze uiteindelijk ook vinden. Indrukwekkend (…) dé sensatie van het weekend.
Vijf sterren voor ‘GLORIOUS BODIES’, dat de liefhebber van klassiek én modern circus eindeloos weet te boeien. Of artiesten op leeftijd er nog wel toe doen? De pure uitvoering, het intense samenspel en de acrobatische beheersing zorgen ervoor dat de twijfel over het antwoord op die vraag totaal overbodig is.