Op een zonnige namiddag komen acrobaat-docent Aurelia Brailowsky, danser-acrobaat Det Rijven, choreograaf Janni van Goor en jongleur Sander De Cuyper samen in de binnentuin van Limerick om het te hebben over een gevoelig onderwerp: ouder worden.
"De mensen verklaren je gek als je op mijn leeftijd nog een handstand doet"
Det, jij werkt momenteel mee aan Glorious Bodies van Circumstances. Kun jij iets meer vertellen over die voorstelling?
Det: “Het wordt een bewegings- en acrobatievoorstelling waarin alle zes de castleden acrobaten van boven de vijfenvijftig zijn. Wat heel grappig was: Piet Van Dycke, de maker, wilde oorspronkelijk een voorstelling maken over het ouder wordende lichaam, maar toen hij twee weken met ons had gewerkt, zei hij: ‘Daar gaat het helemaal niet over, ik moet een andere tekst gaan verzinnen! Ik zie geen oudere mensen, maar mensen die nog steeds heel gretig zijn en heel veel energie hebben.’”
In hoeverre heeft jullie ervaring en leeftijd impact op wat er op de scène gebeurt?
Det: “Toen Piet me twee jaar geleden vroeg, zei ik: ‘Laten we eerst even zien of ik er nog wel ben tegen dan! En als we gaan toeren in 2023-‘24 moet ik afwachten of alles nog wel op zijn plek zit.’ Hij moet meer rekening houden met bepaalde zaken vanwege onze leeftijd. Als iemand met pijn zit aan een knie of een pols moet dat vervangen kunnen worden door iets eenvoudigers. En eigenlijk is Piet daar wijzer in dan de groep, want ik denk dat er nog wel een aantal zijn van: ‘Dat kan ik nog, en dat kan ik nog!’ Nu, het heeft ook met repetitietijd te maken. Zoals Sander ook al aanhaalde, is het erg verleidelijk om te roepen: ‘Dat leren we wel even, we hebben nog tot oktober,’ terwijl we eigenlijk helemaal niet zo veel samen kunnen trainen. In onze verbeelding wilden we in de voorstelling laten zien wat we allemaal nog konden, maar ik denk dus niet dat we daar gaan uitkomen.”
Lees het volledige artikel van Mahlu Mertens in Circusmagazine #75 (juni 2023).
'Ik denk dat deze voorstelling een aanmoediging kan zijn voor oudere mensen die misschien het gevoel hebben dat hun leven voorbij is.'
Rollen, salto's, tilwerk, stappen, handstand, omhoog en naar beneden... GLORIOUS BODIES speelde voor het Wetterse publiek. Welke indruk dat naliet bij de toeschouwers, hoor je in deze Biechtstoelvideo van De Zendelingen.
Voor de jury is EXIT de spannendste circusvoorstelling die vorig seizoen in Vlaanderen te zien was. Dat ze ook bij het brede publiek uitgroeide tot een ware hit, is niet moeilijk te begrijpen: naarmate het tempo en de muziek de hoogte ingaat, kruip je steeds meer op het puntje van je stoel. Verwondering regeert, maar nooit wordt ze vrijblijvend. Dit werk maakt ons oprecht benieuwd naar wat Van Dycke als ‘up and coming’ circusmaker nog meer in zijn mars heeft.
Choreograaf Piet Van Dycke heeft lak aan hokjes. Met zijn vernieuwende mix van dans, circus en acrobatie hebben België en Nederland er een publiekslieveling bij. ‘Trucjes interesseren me niet, wel de weg ernaartoe.’
Interview in De Standaard, door Charlotte De Somviele.
‘EXIT’ ging tijdens het Krokusfestival in Hasselt in première. Dat leverde meteen enkele lovende recensies op.
Op het Krokusfestival in Hasselt heeft een kinderjury gestemd op zijn favoriete theatervoorstelling. EXIT werd gekozen als winnaar.
Het Oerol-festival is na twee afgelaste edities zijn aantrekkingskracht nog niet kwijt. Ook dit jaar toont het Nederlandse Waddeneiland zich van zijn knapste kant, met locatietheater in duinen, bossen en schuren (en schaapjes naast het speelvlak). We gingen op 10 juni met de locatieversie van EXIT in première op dit prachtige festival.
Voor de 23e editie van DansClick - een landelijke theatertour voor aanstormend dans/bewegingstalent - werd Piet Van Dycke geïnterviewd door Hasan Gök. De portretvideo werd gemaakt door Conni Trommlitz en werd na de voorstelling op het grote scherm vertoond.
We zetten het jaar goed in. We waren begin januari in residentie bij Cirklabo, in de iconische Predikherenkerk.
Piet Van Dycke wint de BNG Bank dansprijs 2021 en zal volgend najaar in Nederland te zien zijn tijdens de DansClick23 - tournee. De prijs voor opvallend choreografietalent werd op 25 juni uitgereikt in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen tijdens het schrit_tmacher festival.
"Danshuis" is een programma over dans waar in iedere aflevering één danshuis centraal staat. Tijdens de verschillende lockdowns zijn deze danshuizen de enige plek waar dansers en makers nog kunnen werken en samenkomen. Hadassah De Boer ontmoet de makers die ondanks de lockdown doorgaan met het creëren van nieuw werk. In aflevering 4 staat Club Soda centraal.