‘EXIT’ ging tijdens het Krokusfestival in Hasselt in première. Dat leverde meteen enkele lovende recensies op:
De circusvoorstelling ‘Exit’ is zó straf dat het publiek niet durft te applaudisseren. Een adembenemend straffe voorstelling waar het decor en de wisselende kostuums helemaal af en doordacht zijn. Je ziet vier formidabele performers die een acrobatisch portret van de eenzaam ploeterende mens presenteren: altijd voortdoen, altijd proberen, als de ene deur zich sluit, een andere deur proberen te openen, nooit opgeven en altijd die uitgestoken hand grijpen.
- ★★★★, Els Van Steenberghe, Focus Knack
Het mooie aan Exit is dat choreograaf-regisseur Piet Van Dycke en zijn performers knap weten te doseren en te timen. Het tempo blijft hoog, het ritme blijft strak, doordat ze geen bewegingspatronen uitmelken, maar er net frisse variaties in aanbrengen, en dat met geinige flair en flegmatiek. Menig kind hoor ik na de voorstelling zeggen: ‘Dat wil ik later ook kunnen.’
- Tuur Devens, Theaterkrant. De voorstelling kreeg op theaterkrant.nl de stempel 'bejubelde voorstelling', wat betekent dat "Als de recensies over een voorstelling unaniem lovend zijn, kent de redactie deze badge toe."
Met EXIT vindt Piet Van Dycke een nieuwe circustechniek uit die hijzelf en de performers op doeltreffende, originele en beeldende wijze exploreren. Van Dycke slaagt erin te entertainen, zonder zich teverliezen in louter visueel en acrobatisch spektakel. Een pulserende bewegingspoëtica.
- Samuel Pennynck, Etcetera
'Ik denk dat deze voorstelling een aanmoediging kan zijn voor oudere mensen die misschien het gevoel hebben dat hun leven voorbij is.'
Rollen, salto's, tilwerk, stappen, handstand, omhoog en naar beneden... GLORIOUS BODIES speelde voor het Wetterse publiek. Welke indruk dat naliet bij de toeschouwers, hoor je in deze Biechtstoelvideo van De Zendelingen.
Voor de jury is EXIT de spannendste circusvoorstelling die vorig seizoen in Vlaanderen te zien was. Dat ze ook bij het brede publiek uitgroeide tot een ware hit, is niet moeilijk te begrijpen: naarmate het tempo en de muziek de hoogte ingaat, kruip je steeds meer op het puntje van je stoel. Verwondering regeert, maar nooit wordt ze vrijblijvend. Dit werk maakt ons oprecht benieuwd naar wat Van Dycke als ‘up and coming’ circusmaker nog meer in zijn mars heeft.
Op een zonnige namiddag komen acrobaat-docent Aurelia Brailowsky, danser-acrobaat Det Rijven, choreograaf Janni van Goor en jongleur Sander De Cuyper samen in de binnentuin van Limerick om het te hebben over een gevoelig onderwerp: ouder worden.
Lees het volledige artikel van Mahlu Mertens in Circusmagazine #75 (juni 2023).
Choreograaf Piet Van Dycke heeft lak aan hokjes. Met zijn vernieuwende mix van dans, circus en acrobatie hebben België en Nederland er een publiekslieveling bij. ‘Trucjes interesseren me niet, wel de weg ernaartoe.’
Interview in De Standaard, door Charlotte De Somviele.
Op het Krokusfestival in Hasselt heeft een kinderjury gestemd op zijn favoriete theatervoorstelling. EXIT werd gekozen als winnaar.
Het Oerol-festival is na twee afgelaste edities zijn aantrekkingskracht nog niet kwijt. Ook dit jaar toont het Nederlandse Waddeneiland zich van zijn knapste kant, met locatietheater in duinen, bossen en schuren (en schaapjes naast het speelvlak). We gingen op 10 juni met de locatieversie van EXIT in première op dit prachtige festival.
Voor de 23e editie van DansClick - een landelijke theatertour voor aanstormend dans/bewegingstalent - werd Piet Van Dycke geïnterviewd door Hasan Gök. De portretvideo werd gemaakt door Conni Trommlitz en werd na de voorstelling op het grote scherm vertoond.
We zetten het jaar goed in. We waren begin januari in residentie bij Cirklabo, in de iconische Predikherenkerk.
Piet Van Dycke wint de BNG Bank dansprijs 2021 en zal volgend najaar in Nederland te zien zijn tijdens de DansClick23 - tournee. De prijs voor opvallend choreografietalent werd op 25 juni uitgereikt in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen tijdens het schrit_tmacher festival.
"Danshuis" is een programma over dans waar in iedere aflevering één danshuis centraal staat. Tijdens de verschillende lockdowns zijn deze danshuizen de enige plek waar dansers en makers nog kunnen werken en samenkomen. Hadassah De Boer ontmoet de makers die ondanks de lockdown doorgaan met het creëren van nieuw werk. In aflevering 4 staat Club Soda centraal.