De negen kinderen van de kinderjury van het Krokusfestival kozen EXIT als de beste voorstelling van deze editie.
Het festival focust zich op een jong publiek en daarom bestaat de jury uit een aantal kinderen die al de voorstellingen beoordelen samen met een coach. De kinderen kunnen zich aanmelden via het Cultuurcentrum Hasselt om deel uit te maken van de jury. Ze komen dan samen voor elke voorstelling en coach Els Roosbroeck helpt hen.
"We bespreken de kostuums, het verhaal, de muziek, het licht enzovoort. Ze mogen ook tips geven voor de regisseurs. Op basis van al die gegevens komt er een oordeel en een winnaar", vertelt Els.
Het festival probeert jonge kinderen op een leuke manier in contact te laten komen met verschillende kunstvormen en thema's. "Ze komen op jonge leeftijd in aanraking met onderwerpen die niet altijd zo vanzelfsprekend zijn. Het maakt hen weerbaarder. Als coach ben ik soms verwonderd hoe kinderen al veel meer begrijpen dan dat wij denken", vertelt Els.
'Ik denk dat deze voorstelling een aanmoediging kan zijn voor oudere mensen die misschien het gevoel hebben dat hun leven voorbij is.'
Rollen, salto's, tilwerk, stappen, handstand, omhoog en naar beneden... GLORIOUS BODIES speelde voor het Wetterse publiek. Welke indruk dat naliet bij de toeschouwers, hoor je in deze Biechtstoelvideo van De Zendelingen.
Voor de jury is EXIT de spannendste circusvoorstelling die vorig seizoen in Vlaanderen te zien was. Dat ze ook bij het brede publiek uitgroeide tot een ware hit, is niet moeilijk te begrijpen: naarmate het tempo en de muziek de hoogte ingaat, kruip je steeds meer op het puntje van je stoel. Verwondering regeert, maar nooit wordt ze vrijblijvend. Dit werk maakt ons oprecht benieuwd naar wat Van Dycke als ‘up and coming’ circusmaker nog meer in zijn mars heeft.
Op een zonnige namiddag komen acrobaat-docent Aurelia Brailowsky, danser-acrobaat Det Rijven, choreograaf Janni van Goor en jongleur Sander De Cuyper samen in de binnentuin van Limerick om het te hebben over een gevoelig onderwerp: ouder worden.
Lees het volledige artikel van Mahlu Mertens in Circusmagazine #75 (juni 2023).
Choreograaf Piet Van Dycke heeft lak aan hokjes. Met zijn vernieuwende mix van dans, circus en acrobatie hebben België en Nederland er een publiekslieveling bij. ‘Trucjes interesseren me niet, wel de weg ernaartoe.’
Interview in De Standaard, door Charlotte De Somviele.
‘EXIT’ ging tijdens het Krokusfestival in Hasselt in première. Dat leverde meteen enkele lovende recensies op.
Het Oerol-festival is na twee afgelaste edities zijn aantrekkingskracht nog niet kwijt. Ook dit jaar toont het Nederlandse Waddeneiland zich van zijn knapste kant, met locatietheater in duinen, bossen en schuren (en schaapjes naast het speelvlak). We gingen op 10 juni met de locatieversie van EXIT in première op dit prachtige festival.
Voor de 23e editie van DansClick - een landelijke theatertour voor aanstormend dans/bewegingstalent - werd Piet Van Dycke geïnterviewd door Hasan Gök. De portretvideo werd gemaakt door Conni Trommlitz en werd na de voorstelling op het grote scherm vertoond.
We zetten het jaar goed in. We waren begin januari in residentie bij Cirklabo, in de iconische Predikherenkerk.
Piet Van Dycke wint de BNG Bank dansprijs 2021 en zal volgend najaar in Nederland te zien zijn tijdens de DansClick23 - tournee. De prijs voor opvallend choreografietalent werd op 25 juni uitgereikt in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen tijdens het schrit_tmacher festival.
"Danshuis" is een programma over dans waar in iedere aflevering één danshuis centraal staat. Tijdens de verschillende lockdowns zijn deze danshuizen de enige plek waar dansers en makers nog kunnen werken en samenkomen. Hadassah De Boer ontmoet de makers die ondanks de lockdown doorgaan met het creëren van nieuw werk. In aflevering 4 staat Club Soda centraal.